Врастнали нокти

какво представлява?

Врастналите нокти са познати в медицината като оникокриптоза. Те представляват състояние, при което кожата, от едната или от двете страни на пръста, расте над ръбовете на ноктите или когато самият нокът расте навътре в кожата. Това състояние често е много болезнено и може да бъде свързано с инфекция на пръста. Врастналите нокти могат да бъдат хронични, с повтарящи се епизоди на болка и инфекция. Дразнене, зачервяване, неприятно усещане за топлина, както и подуване може да бъде резултат от врастнал нокът.

Причина за формиране

Врастнали нокти могат да се развият по много причини. Понякога това състояние е вродено, когато просто ноктите са по-широки. Хора, чиито нокти растат в извита форма по рождение или вследствие на заболявания като артрит, са предразположени към врастване на ноктите. Често травмиране на нокътя от ритане на предмет или настъпване на пръста може да предизвика впиване на парче от нокътя в кожата. Повтарящи се травми като удари по пръстите, на които се подлагат спортистите, също могат да причинят врастване на нокътя. Най-честата причина за врастване на нокътя е неправилно подрязване на ноктите, което ги стимулира да нарастнат отново навътре в кожата. Стягането на пръстите, особено в тесни обувки, допълнително подпомага състоянието. Ако кожата от двете страни на нокътя е зачервена, болезнена или подута, може да е налице инфекция. Това се получава защото врастналият нокът е често в топла, влажна и богата на бактерии среда. Когато нокътят нараства в кожата, той осигурява подходяща среда за развитие на бактерии и мокроби, които могат да причинят инфекции. Нелекуването, на врастнал нокът може да засили развитието на тези организми в самата кожа и да причини по-тежка инфекция.

Лечение и превенция

В случай на нарастващо възпаление, подуване и секреция врастналият нокът най-вероятно е инфектиран и трябва да бъде третиран от лекар. Врастващата се част от нокътя или прорастналата кожа могат да бъдат отстранени с лека хирургическа намеса. Ако това състояние не е вродено, най-добрият начин за предотвратяване на врастналите нокти е да предпазвате стъпалата си от травми, като носите обувки с достатъчно място за пръстите.
Правилното подрязване на ноктите е превенция срещу тяхното врастване. Изрязвайте ноктите напречно и оставяйте ъгъла на нокътя видим. Използвайки безопасна нокторезачка, изрязвайки нокътя дълбоко, предпазвате нокътя да расте навътре в кожата. Когато започне да се впива, естествено е желанието ръбът, който се впива да се изреже под ъгъл. Това облекчава болката временно, но може да задълбочи нещата, като научи нокътя да расте все по-навътре.