Криви крачета

Кривите крачета ( конско ходило ) е състояние, при което крака или краката на новороденото изглеждат така,все едно се завъртат навътре в глезенната става – сякаш ходилата се усукват около себе си. Кракът е насочен надолу и навътре, а стъпалата на краката са обърнати един към друг.

Известно е като talipes equinovarus congenitus (CTEV), ” криви крачета ” или конско-варусно ходило. В 50% от случаите са засегнати и двата крака. Според Националните институти по здравеопазване, малко над 1 на всеки 1000 кърмачета се раждат с този проблем.

Как да се справим с този проблем?

Foot Clinic прилага метода на Понсети,за лечение на кривите крачета при деца, като съм единствени в България провели специален курс за това в Националната ортопедична болница в Обединеното Кралство.

Симтоми

При бебе, родено с криви крачета:

Горната част на крака се завърта надолу и навътре Арката е по-изразена и петата се обръща навътре Мускулите на ходилото са склонни да бъдат недоразвити Ако е засегнат само един крак, той обикновено е малко по-къс от другия, особено при петата Човек с тази деформация обикновено не изпитва дискомфорт или болка при ходене.
008e4c6b-6ae6-4c85-8c85-720cacdc717e-fotolia_143943507_subscription_monthly_m

Диагноза

Диагнозата се поставя непосредствено след раждането на бебето. Понякога деформацията е диагностицирана при ехографски преглед по време на бременността.
Рисковите фактор и за появата на кривите крачета саследните:

– Пол: Деформацията при мъжете е два пъти по-честа, отколкото при жените.
– Генетика: Ако има един родител с тази деформация, рискът за раждане на дете с деформацията е повишен с около 30%.
Рискът е по-висок, ако и двамата родители са имали този проблем
Състоянието веднага се вижда при раждането. Диагнозата може да бъде поставена и преди раждането чрез ултразвуково изследване, особено ако са засегнати и двата крака. Ако се открие преди раждането, не е възможно лечение преди да се роди бебето. Независимо дали състоянието е открито по време на бременност или след раждане, лекарите може да препоръчат повече тестове за проверка на други здравословни проблеми като спина бифида и мускулна дистрофия.

Лечение

Кривите крачета няма да се подобрят без лечение. Оставянето на краката нелекувани увеличава риска от усложнения по-късно в живота. Лечението настъпва през първите 1-2 седмици след раждането, колкото по-рано е започнато толкова по-голям е шанса за добър резултат. Целта е краката да бъдат функционални и без болка.
Основният начин на лечение е методът на Ponseti, при който специалистът манипулира крака на бебето с ръце. Целта е да се коригира деформацията. След това се прилага гипсова имобилизация от пръстите до бедрото, за да се държи крака в съответната коригирана позиция.Обикновено има една сесия на седмица. Манипулацията и гипсирането се извършват много внимателно и пациентът не трябва да изпитва болка. През седмица гипсовете се подменят и всеки път се постига малко повече корекция от предишния. Целият процес може да наложи от 4 до 10 гипсови превръзки, зависимост от тежестта на деформацията. Малката хирургия може да следва метода на лечение с Ponseti, ако е необходимо, да се освободи Ахилесовата сухожилие. След като краката бъдат коригирани, пациентът трябва да носи специални обувки, прикрепени към шина, за да поддържа крака или краката в коригирано положение и да се предотврати рецидив на деформацията. От 2 до 3 месеца обувките се носят 23 часа на ден. След това те се носят само през нощта и през деня, докато децата навършат 5 години. За да бъде ефективен методът на Ponseti, трябва да се започне много рано и родителите трябва слушат съвета на лекарите и да спазват дадените инструкции за носене на обувките.Ако препоръките не се спазват стриктно, стъпалото може да се върне в първоначалното си положение и лечението трябва да започне отново.Докато бебето носи гласове, родителите трябва да наблюдават промени в цвета на кожата или температурата, тъй като това може да означава, че гипсът е твърде стегнат. Добре третираната деформация не трябва да оставя детето в неравностойно положение. Те ще могат да играят като другите деца. Оставени нелекувани, обаче, могат да възникнат усложнения. Обикновено няма да има болка или дискомфорт, докато детето не застане и не ходи.