Синдром на тарзалния тунел

Тарзалният канал е тясно пространство, което се разполага по вътрешната страна на глезена, до костите на глезена. Тунелът е покрит с дебело сухожилие, което предпазва намиращите се в него структури – артерии, вени и нерви. Една от тези структури е задния клон на тибиалния нерв.

Какво представлява?

Симптоми

Клиничната картина на синдром на тарзалния канал обикновено протича с изтръпване, парене, мравучкане, скованост в засегнатата област. Характерна е острата стрелкаща болка. Симптомите обикновено се усещат от вътрешната страна на глезена в долната част на крака и се провокират от продължително ходене, физически упражнения, стоене в право положение.

ПРИЧИНИ

Заболяването може да бъде причинено от всяко едно състояние, което води до компресия на задния тибиален нерв, като например:

– плоски стъпала
– пространство заемаща структура врамките на тунела – разширена вена, ганглийна киста
– нараняване – навяхване на глезена
– системни заболявания – диабет, артрит

дИАГНОЗА

Диагнозата се основава на анамнезата и физикалното изследване. Разширени образни изследвания могат да се използват, ако има съмнение за пространство заемащ процес в канала. Широко приложение има и електромиографията. Много е важно да се започне ранно лечение на синдром на тарзалния канал. Ако състоянието не се лекува, прогресира и може да доведе до трайно увреждане на нервите. Лечението може да бъде консервативно и хирургично.

И още..

Най-често засегнатите развиват един или няколко от симптомите и рядко всички наведнъж:

• Изтръпване, парене или усещане, подобно на токов удар;

• Скованост;

• Болка, която не е изключено да бъде пробождаща;

Симптомите обикновено се усещат от вътрешната страна на глезена или в долната част на крака. При някои от случаите болките е възможно да се проявяват само на едно и също място. При други случаи симптомите могат да обхванат петите, свода на стъпалото, пръстите на краката, а дори и прасеца.

Много е важно е да се потърси възможно най-рано лечение, ако се прояви някой от симптомите на синдрома. Ако не се лекува състоянието прогресира и може да доведе до трайно увреждане на нервите. И тъй като симптомите могат да бъдат объркани с на други заболявания правилната лекарска преценка е от съществено значение, за да се постави правилно диагнозата и да се назначи подходящо лечение.